خواص آویشن برای بدن و مضرات آن

خواص آویشن

امکان ندارد که نام آویشن به گوشتان نخورده باشد. شاید دیده اید که در رستوران ها از آویشن خشک برای غذا های فست فودی استفاده می‌شود، اما برخلاف غذای مضری که آویشن با آن معروف شده است، خواص بسیار زیادی دارد. بسیاری معتقد اند که آویشن برای درمان سرما خوردگی معجزه می‌کند. بیایید تا خواص آویشن برای سلامتی را باهم بررسی کنیم.

آویشن از کجا می‌آید؟

آویشن یا آزربه سرده ای تیره از نعناعیان است. این گونه گیاهی حدود 350 گونه دارد که در کشورمان 14 گونه آن یافت می‌شود. آویشن به صورت های مختلفی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. شناخته شده ترین مدل های آویشن پودر آویشن و آویشن عمده است. که از پودر آن بیشتر برای غذا ها و از آویشن درشت برای دمنوش ها استفاده می‌شود.

خواص آویشن

حقایقی درباره خواص آویشن

  • آویشن دارای خواص ضد باکتری، حشره کش و ضد قارچ است.
  • مردم در طول تاریخ از آویشن برای مومیایی کردن، استفاده می‌کردند.
  • انواع آویشن شامل گیاهان تازه و خشک و اسانس است.

خواص آویشن برای سلامتی

بالا رفتن سیستم ایمنی بدن با آویشن

آویشن ویتامین های بسیار زیادی را با خود همراه دارد از این ویتامین ها می‌توان به ویتامین c ، ویتامین a ، ویتامین b-6 ، آهن، کلسیوم و منیزیم اشاره کرد که تمامی این ویتامین ها به بالا رفتن سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کنند و از به وجود آمدن بسیاری از بیماری ها مانند سرما خوردگی جلوگیری می‌کنند.

درمان سرفه و سوزش گلو با آویشن

عصاره روغنی که از آویشن به دست می‌آید، به درمان گلودرد و سرفه بسیار کمک می‌کند بسیاری از پزشکان برای درمان گلودرد دم کردن آویشن درشت را پیشنهاد می‌دهند. درمانی خانگی و بسیار موثر که به سادگی قابل انجام دادن است.

کاهش التهاب و کمک به بهبودی با آویشن

آویشن دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است، به همین دلیل از دیرباز برای کمک به بهبود بریدگی ها، کبودی ها و خراش ها استفاده می‌شده است.  محصولات حاوی آویشن را می‌توان به صورت موضعی برای کمک به سرعت بخشیدن به روند بهبودی استفاده کرد و مصرف آویشن به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. با دم کردن آن در چای، استفاده از آن برای چاشنی غذاهای گوشتی و سبزیجات، افزودن آن به عنوان چاشنی به نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان، مصرف مکمل‌های آویشن به شکل کپسول، یا افزودن به وعده‌های غذایی روزانه‌تان، آویشن بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مبارزه با سرطان با آویشن

آویشن تأثیر مفیدی بر سرطان سینه دارد. این گیاه با افزایش احتمال مرگ سلول های سرطانی اثرات مثبتی بر درمان سرطان سینه دارد. یکی دیگر از اجزای اصلی اسانس آویشن که به پیشگیری از سرطان کمک می کند کارواکرول است، یک مطالعه نشان داد که کارواکرول می تواند از تکثیر و مهاجرت رده های سلولی سرطانی جلوگیری کند. این ترکیب دارای اثرات درمانی برای درمان و پیشگیری احتمالی سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ است.

بالا رفتن سلامت پوستی با آویشن

روغن آویشن با توجه به خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن می تواند از پوست شما در برابر عفونت های مرتبط محافظت کند. به عنوان یک درمان خانگی برای آکنه عمل می کند. این روغن همچنین زخم ها، زخم ها، جای زخم ها و بریدگی ها را التیام می بخشد. حتی سوختگی را تسکین می دهد و به عنوان یک درمان طبیعی برای جوش های پوستی عمل می کند.

خواص آویشن برای سرما خوردگی

  1. آویشن به دلیل وجود تیمول و کارواکرول دارای خواص ضد میکروبی بوده و به درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد کمک می کند.
  2. برای درمان سرفه، گلودرد و سرماخوردگی می توانید آویشن را به سوپ خود اضافه کرده و میل کنید.
  3. آویشن از گیاهان دارویی پر مصرف برای پیشگیری از سرماخوردگی و درمان عفونت‌های تنفسی است و از آن به عنوان ادویه در تهیه غذا‌ها نیز استفاده می‌شود.
  4. مصرف آویشن باعث تقویت سیستم ایمین بدن می شود و برای پیشگیری و درمان بیماری های عمومی مفید است.

ضررات احتمالی آویشن

آویشن که معمولاً برای پخت و پز استفاده می‌شود، در صورت استفاده معمولی در غذا، بی خطر در نظر گرفته می شود. همچنین به نظر می رسد که در فرم های مکمل غذایی به خوبی مورد پسند قرار می‌گیرد. با این حال، مصرف بیش از حد آویشن ممکن است باعث ناراحتی معده، گرفتگی عضلات، سردرد و سرگیجه شود. در بعضی از افراد نیز حساسیت در آویشن دیده می‌شود که مصرف برای این افراد اثر معکوس دارد و هیچگونه تاثیر مثبتی برای این افراد ندارد.

مضرات آویشن

خواص پودر آویشن در غذا

استفاده از آویشن در غذا علاوه بر طعم دهی بسیار عالی به غذا خواصی همراه خود دارد. استفاده از آویشن در رژِیم غذایی باعث تسکین و کاهش التهاب و تسریع روند بهبودی می‌شود.  و می‌تواند به جای بسیاری از دارو ها استفاده شود. پودر اویشن در بسیاری از غذا ها استفاده می‌شود و می‌توان گفت کسی نیست که از طعم فوق العاده اویشن نا راضی باشد.

تاریخچه استفاده از آویشن

در حالی که یونانیان باستان از آن به عنوان بخور در معابد استفاده می‌کردند، مصریان باستان از آویشن برای مومیایی کردن استفاده می کردند. رومی ها کمی جلوتر رفتند و از آویشن برای طعم دادن به نوشیدنی های الکلی خود استفاده کردند. گفته می شود که آویشن حتی به عنوان درمانی برای افراد خجالتی یا مالیخولیایی ارائه می شود.

بقراط که پدر طب غربی نیز نامیده می شود، آویشن را برای بیماری های تنفسی توصیه می کرد (حدود 370 سال قبل از میلاد). و هنگامی که مرگ سیاه در دهه 1340 به اروپا حمله کرد، گفته می شد که پوزهای آویشن برای محافظت از آن استفاده می‌شد.

مزایا آویشن

حقایقی خنده دار درباره آویشن

  • مصریان باستان از گیاهان آویشن در مومیایی کردن استفاده می‌کردند.
  • بیش از 100 نوع آویشن وجود دارد.
  • یونانی ها اغلب می‌گفتند که کسی بوی آویشن می دهد، با کلاس ظاهر می‌آید. در واقع آنها حتی در حمام خود آویشن می پاشیدند.
  • آویشن اغلب در تابوت ها قرار می‌گرفت تا از عبور به دنیای بعدی اطمینان حاصل شود.
  • در قرون وسطی، مردم آویشن را زیر بالش خود قرار می دادند تا از دیدن کابوس در هنگام خواب جلوگیری کنند.
  • یک دستور غذای قرن هفدهمی حاوی آویشن وجود دارد که ادعا می کند مردم را قادر می سازد پری ها را ببینند.

راهکار هایی برای استفاده از آویشن

  • آویشن وقتی به غذاها اضافه شود بی خطر است.
  • می توان آن را به عنوان دارو برای دوره های کوتاه مصرف کرد.
  • آویشن گاهی اوقات می‌تواند سیستم گوارش شما را ناراحت کند، بنابراین اگر در حال حاضر مشکلی را تجربه کرده اید، مراقب باشید.
  • روغن آویشن برای مالیدن روی پوست بی خطر است.
  • حتی می‌توانید از آویشن برای چاشنی غذاهای خود استفاده کنید.
  • اگر روغن باعث تحریک پوست می‌شود از آن اجتناب کنید.
  • آویشن نیز در مقادیر طبیعی برای زنان باردار و شیرده بی خطر است، اما حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو نباید در دوزهای بزرگتر از آنچه توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تجویز شده است مصرف شود.
  • افرادی که به پونه کوهی حساسیت دارند ممکن است به آویشن نیز حساسیت داشته باشند.
  • از مصرف آویشن دو هفته قبل از عمل خودداری کنید.

خواص آویشن برای مردان

زمانی که آویشن با گیاهان دیگر ترکیب می شود، می تواند برای درمان طاسی موثر باشد. برای بهره بری از این خاصیت آویشن می‌توانید، روغن اسطوخودوس را با روغن آویشن مخلوط کرده و ترکیبه به دست آمد را به سر خود بکشید. تحقیقات نشان داده است که این تزکیب طی 7 ماه نتیجه خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آویشن دارای خاصیت ضد التهابی است و خواص ضد التهابی آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خواص آویشن برای زنان

  • تحقیقات نشان داده که آویشن فیبروم رحم را درمان می‌کند. این بیماری به رشد بیش از حد بافت رحم در بانوان اشاره دارد. بسیاری از بانوان ممکن است با نشانه های این بیماری رو به رو نشوند، ولی فیبروم می‌تواند باعث عادت های ماهانه بسیار سنگین شود. روغن آویشن می‌تواند یک درمان طبیعی برای فیبروم در نظر گرفته شود.
  • یکی از مهمترین مزایای آویشن درمان گرفتگی و اسپاسم در دوران قاعدگی و درمان سندرم پیش از قاعدگی در زنان می باشد.
  • آویشن می‌تواند در درمان اختلالات قاعدگی و تسکین دردهای عادت ماهانه موثر باشد.
  • خواص ضد باکتریایی آویشن آن را برای درمان عفونت واژن در زنان مناسب کرده است.

چه کسانی نباید از آویشن استفاده کنند؟

  1. استفاده بیش از حد آویشن در دوران بارداری می‌واند احتمال سقط جنین را افزایش دهد، به همین خاطر به خانم های باردار توصیه می‌شود از آویشن استفاده نکنند.
  2. آویشن می‌تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند بنابراین افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، بهتر است، قبل از دوهفته از مصرف آویشن خودداری کنند.
  3. افرادی که معده حساسی دارند، مصرف زیاد آویشن می‌تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود، اما به طور کلی آویشن به عتوان یک ماده آلرژیک شناخته نمیشود.

نتیجه گیری

آویشن از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده همه بوده و به عطر و طعم زیبایش معروف بوده است. از خواص دارویی آویشن هرچه بگوییم کم است، همچنین معجره هایی که در زمینه درمان انجام داده است، بی نظیر است. ضررات استفاده از آویشن نسبت به مزایا آن بسیار کم است و تقربا می‌توان گفت افراد کمی هستند که نمی‌توانند از آویشن استفاده کنند.

چه آویشن خشک شده و چه آویشن پودر شده می تواند تجربه جذابی از عطر یا طعم آویشن به شما ارائه دهد. صنایع غذایی طعم دانه تیما فعالیت بسیار شایانی در زمینه فروش ادویه ترکیبی و غیر ترکیبی داشته است، در رزت ادویه به‌صورت فله و بسته بندی ارائه میشود که حتی در خرید عمده هم بسته به درخواست مشتری بسته بندی های 1 تا 10 کیلویی ارائه میشود.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *