غذاهایی که با سیر درست می شود؟

سیر از گیاهان قدیمی در دنیا محسوب می‌شود که مصرف آن خواص زیادی برای بدن دارد. این گیاه را می‌توان گیاهی دارویی معرفی کرد. خیلی از مردم از سیر خام در کنار غذای اصلی استفاده می‌کنند. به ویژه شمالی‌ها در بیشتر غذاهای خود از سیر بهره می‌برند. اهمیت غذاهای شمالی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در گیلان و شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به ثبت رسیده است. در این استان و استان مازندران غذاهای زیادی با این گیاه درست می‌شود. ما در مطلب امروز قرار است چند غذا که این گیاه در پخت آنها استفاده می‌شود را خدمت شما معرفی کنیم؛ پس اگر به موضوع امروز علاقمند هستید تا انتها همراه ما باشید.

برگ سیر در چه غذاهایی استفاده می شود؟

علاوه بر حبه‌های سیر که برای پخت انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد از برگ و ساقه آن هم می‌توان برای تهیه غذا استفاده کرد. ما چند نمونه از غذاهایی که از برگ سیر برای پخت آنها استفاده می‌شود را به طور مختصر معرفی می‌‌کنیم که به قرار زیر هستند:

سیر در چه غذاهایی استفاده می شود

برای دریافت لیست قیمت ادویه های عمده به لینک روبرو بروید:  خرید عمده ادویه

سیرواویج یا املت برگ سیر

مواد لازم این غذا شامل: برگ سیر، تخم مرغ، روغن و نمک، فلفل و زردچوبه است. ابتدا برگ سیر را می‌شوییم و با چاقو خرد می‌کنیم. سپس آن را روی حرارت قرار می‌دهیم تا کمی بپزد. در زمان حرارت دادن آن باید هم بزنید تا نسوزد. بعد از اینکه از حالت خامی در آمد کمی در تابه روغن ریخته و دوباره سرخ می‌کنیم. زردچوبه، فلفل و نمک را هم اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم بعد از آن که به اندازه کافی سرخ شد تخم مرغ‌ها را می‌ریزیم و با برگ سیر به خوبی مخلوط می‌کنیم شعله را کم می‌کنیم و در تابه را می‌گذاریم تا تخم مرغ پف کند. سیرواویج ما آماده است و می‌توانیم در کنار کال کباب، سبزی خوردن، کته یا نان سرو کنیم.

کوکوی برگ سیر

برای تهیه کوکوی برگ سیر به برگ سیر، ماست، تخم مرغ، آرد، نمک، فلفل و زردچوبه نیاز داریم. برگ سیر را می‌شوییم و ریز خرد می‌کنیم. ماست، تخم مرغ، آرد و نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه و مخلوط می‌کنیم. سپس در تابه‌ای روغن ریخته و بعد از داغ شدن، مواد کوکو را در تابه می‌ریزیم و روی آن را صاف می‌کنیم و درب تابه را می‌گذاریم. وقتی یک طرف کوکو سرخ شد کوکو را بر می‌گردانیم تا طرف دیگر هم سرخ شود. بعد از سرخ شدن، کوکوی ما آماده سرو است.

 با برگ سیر تازه چی درست کنم؟

با برگ سیر تازه غذاهای دیگری هم می‌توان تهیه کرد. مانند: سیرقلیه و برگ سیر پلو که طرز تهیه آنها را در زیر می‌اوریم.

سیرقلیه

مواد لازم این غذا برگ سیر، تخم مرغ، مرغ، لپه، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه است. برای تهیه آن از شب قبل لپه‌ها را در آب می‌خیسانیم و چند بار آب آن را عوض می‌کنیم. در هنگام پخت آن ابتدا لپه را می‌پزیم و سپس مرغ را هم در قابلمه جداگانه‌ای می‌پزیم و بعد از پخته شدن، آن را سرخ می‌کنیم. برگ سیر و پیاز را خرد می‌کنیم و ابتدا پیاز را کمی تفت می‌دهیم تا سبک شود؛ سپس برگ سیر خرد شده را به پیاز اضافه می‌کنیم تا سرخ شوند. تخم مرغ را به پیاز و سیر سرخ شده می‌افزاییم و بعد از اینکه تخم مرغ کمی سفت شد مواد مورد نظر را هم می‌زنیم. لپه‌هایی که از قبل پختیم و مرغ سرخ شده را به مواد می‌افزاییم. آب مرغ را هم اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا این غذا جا بیفتد. اگر دوست داریم این غذا مزه ترشی داشته باشد می‌توانیم کمی آبغوره به آن اضافه کنیم.

برگ سیرپلو

برای پخت این غذا باید قسمتی از اندام بالایی گیاه سیر که گل را به گیاه وصل می‌کند مورد استفاده قرار دهیم. مواد لازم برای تهیه آن عبارت است از:

  • برنج ۲ پیمانه
  • شوید ریز شده ۷۵ گرم
  • ساقه سیر ۱۲۵ گرم
  • کره ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران نوک قاشق

ابتدا برنج را آبکش می‌کنیم و ساقه سیر را خرد کرده و با شوید خرد شده در کره سرخ می‌کنیم. نصف برنج آبکش شده را در قابلمه می‌ریزیم و شوید و ساقه سیر را که کمی سرخ کردیم هم روی برنج می‌ریزیم. برنج ابکش شده‌ای که باقی مانده را روی آن می‌ریزیم. زعفران را هم روی برنج ریخته و می‌گذارید برنج دم بکشد.

برگ سیرپلو

دسته بندی های مرتبط : ادویه ترکیبی | ادویه غیر ترکیبی

غذا با سیر و سیب زمینی

غذاهایی هم در اقصی نقاط کشور ما طبخ می‌شود که مواد مورد نیاز برای پخت آنها سیب زمینی و سیر است. ما در اینجا دو نمونه از غذاها را آموزش می‌دهیم. سیب زمینی تنوری با طعم سیر و لیمو یکی از آنها است که مواد لازم آن به قرار زیر است:

  • سیب زمینی استانبولی: به مقدار لازم
  • روغن زیتون: ۳ قاشق غذا خوری
  • سیر: ۵ حبه
  • پوست لیمو ترش:۱ عدد
  • آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذا خوری
  • رزماری: ۱ شاخه
  • نمک و فلفل: به اندازه لازم
  • پاپریکا و آویشن: به مقدار کافی
  • گوت چیز یا پنیر بز: به مقدار نیاز

برای تهیه آن ابتدا در یک کاسه، روغن زیتون و پوره سیر و پوست لیموترش تازه و رزماری را ترکیب می‌کنیم. سپس سیب زمینی‌های استانبولی را شسته و با پوست ریز می‌کنیم. در داخل قابلمه چند لیوان آب ریخته و با ۱ قاشق نمک اجازه می‌دهیم بجوشد. وقتی که آب آن به جوش آمد، سیب زمینی‌ها را درون آب جوشیده می‌ریزیم تا ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس آنها را ابکش کرده و سرد می‌کنیم. بعد از خنک شدن سیب زمینی آن را با نمک، فلفل، پاپریکا و ادویه‌ها و آب لیموی تازه و روغن زیتون مخلوط می‌کنیم تا مزه‌دار شود. در ظرف مخصوص فر کمی روغن می‌ریزیم و سیب زمینی‌ها را اضافه می‌کنیم. ۴۵ دقیقه وقت نیاز است تا بپزند و برشته شوند. جعفری خرد شده و پنیر رنده شده را روی سیب زمینی می‌ریزیم و در ظرف مناسب قرار می‌دهیم. این غذا آماده است.

سالاد سیب زمینی و سیر

یکی دیگر از غذاها با سیر و سیب زمینی، سالاد سیب زمینی و سیر است. طرز تهیه آن آسان است. ابتدا سیب زمینی‌ها را شسته و پوست آن را می‌گیریم. آنها را خرد کرده و درون آب جوش می‌ریزیم تا بپزد. سپس سیر را کاملا خرد یا رنده می‌کنیم. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها پخته شدند کمی صبر می‌کنیم تا سرد شوند. سپس در ظرف مناسب ریخته و به سیب زمینی ادویه می‌زنیم. سیر خرد شده، جعفری خرد شده، آب لیموترش تازه و روغن زیتون را به آن می‌افزاییم و سالاد را کاملا مخلوط می‌کنیم. این سالاد آماده میل کردن است.

محصول مرتبط : پودر سیر فله

غذاهای شمالی با سیر

اگر به شمال کشور سفر کرده باشید حتما بارها اسم غذای باقلا قاتق به گوشتان خورده است. این غذا بسیار معروف است و در ترکیب آن از پاچ باقلا، تخم مرغ، زردچوبه، سیر خرد شده و شوید خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه آن ابتدا پوست سبز باقلاها را جدا می‌کنند و پوست دانه‌های آن را نیز می‌گیرند. در قابلمه‌ای با کمی روغن باقلاهای شسته شده را همراه با سیر خرد شده تفت می‌دهند. بعد از اینکه کمی از حالت خامی در آمدند نمک، فلفل، زردچوبه و شوید خشک را هم اضافه می‌کنند و کمی تفت می‌دهند. سپس در آن مقداری آب جوش می‌ریزند و شعله را کم می‌کنند و درب قابلمه را می‌گذارند تا بپزد. بعد از پخته شدن در آن تخم مرغ می‌ریزند و تا زمانی که تخم مرغ خودش را بگیرد آن را هم نمی‌زنند. باقلاقاتق آماده شده است و با زیتون پرورده و آن را با ماهی شور و سیر ترشی و … در وعده ناهار و شام میل می‌کنند.

پامادور قاتوق

پامادور قاتوق غذای دیگری است که پخت آن در شمال کشور رایج است. این غذا بدون گوشت بوده و از طرفداران زیادی برخوردار است. برای آماده سازی این غذا از گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ و نمک، فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود. برای تهیه پامادور قاتق باید گوجه فرنگی‌ها را در آب جوش بریزید و پوست آنها را جدا و ریز خرد کنید. سیر را رنده کرده و در تابه‌ با مقداری روغن تفت دهید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و تخم مرغ‌ها را شکسته و روی سیر بریزید تا خودش را بگیرد و سفت شود. گوجه پخته شده را هم به مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید و بعد از اینکه آماده شد از روی حرارت بردارید. این غذا را با نان یا برنج میل می‌کنند.

پامادور قاتوق

روش نگهداری برگ سیر در فریزر

در بازارهای شمال در فصل‌های مختلف زمستان و پاییز پر از برگ سیر است. مردم شمال معمولا از برگ سیر تازه برای تهیه غذایشان استفاده می‌کنند اما برای اینکه در فصل‌های دیگر هم بتوانند از برگ سیر استفاده کنند برگ سیر تازه را در فریزر نگه‌داری می‌کنند. افرادی از استان‌های دیگر که به این استان سفر می‌کنند و در شهر آنها برگ سیر تازه موجود نیست هم ممکن است دوست داشته باشند برگ سیر را با خود به شهر خود ببرند. برای اینکه بتوانند از آن در فریزر نگهداری کنند، می‌توانند پس از تهیه برگ سیر، انها را شسته و ریز خرد کنند و آنها را با کمی روغن، تفت دهند و پس از سرد شدن در ظرفی ریخته و در فریزر نگهداری کنند؛ به این ترتیب برای مدت ۶ تا ۸ ماه می‌توانند از برگ سیر استفاده کنند.

سخن پایانی

سیر از قدیم‌الایام در میان مردم مورد مصرف قرار می‌گیرد. چون مردم از خواص بالای آن خبر دارند و از قسمت‌های مختلف سیر در غذا استفاده می‌کنند. ما در مطلب امروز انواع غذاهایی که با این گیاه می‌توان تهیه کرد را آموزش دادیم. اگر دوست دارید با غذاهای بیشتری آشنا شوید که از سیر برای پخت آنها استفاده می‌شود به سایت رزت فود مراجعه کنید.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *