حریره سیر در چه غذاهایی استفاده می شود؟

حریره سیر در چه غذاهایی استفاده می شود

حریره سیر از چاشنی‌های منحصر به فردی محسوب می‌شود که از سیر و روغن خوراکی به دست می‌آید. این چاشنی را باید در یخچال نگهداری کرد تا خراب نشود. برای اینکه غذاها طعم سیر بگیرند یک یا دو قاشق از آن استفاده می‌شود. با استفاده از آن بدون اینکه در غذا سیر ریخته شود غذای شما عطر و طعم سیر می‌گیرد. ما در مطلب امروز قرار است در مورد اینکه این چاشنی در چه غذاهایی کاربرد دارد، صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید در مورد آن به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید با ما همراه باشید.

مضرات حریره سیر

حریره سیر که از سیر و روغن حاصل می‌شود مزایای زیادی دارد؛ اما مانند هر چیز دیگری در کنار مزایای آن، ممکن است مضراتی هم داشته باشد. یکی از آنها بوی سیر است. فردی که آن را استفاده کند دهان او بوی سیر می‌گیرد و بوی سیر برای دیگران آزاردهنده است؛ از این رو استفاده از آن اعتماد به نفس مصرف کننده آن را پایین می‌آورد؛ همچنین مصرف زیاد آن به کبد آسیب می‌رساند و کبد را مسموم می‌کند.

یکی دیگر از عوارض مصرف آن با معده خالی می‌توان به مبتلا شدن فرد به اسهال، تهوع و استفراغ و سوزش معده اشاره کرد. یکی دیگر از مضرات مصرف آن تشدید خونریزی است؛ بنابراین نباید همراه با داروهای رقیق کننده خون مصرف شود. اگرچه مصرف آن می‌تواند برای افرادی که فشارخون بالا دارند مفید باشد اما برای افرادی که با فشارخون پایین مواجه هستند مضر است و فشار آنها را پایین‌تر می‌آورد. از مضرات دیگر مصرف زیاد آن می‌توان به سردرد، سرگیجه، تعریق زیاد، سوزش و اگزما و مشکلات بینایی و … اشاره کرد.

مضرات حریره سیر

برای دریافت لیست قیمت ادویه های عمده به لینک روبرو بروید:  خرید عمده ادویه

نگهداری حریره سیر در فریزر

نگهداری حریره سیر در فریزر می‌تواند مدت استفاده از آن را به میزان زیادی افزایش دهد‌. چون در این حریره، روغن و نمک استفاده می‌شود ماندگاری آن بالاتر می‌رود اما در فریزر به مدت بیشتری قابل نگهداری است. نکاتی که برای نگهداری آن لازم است رعایت کنید شامل موارد زیر است:

  • برای افزایش ماندگاری در هنگام تهیه آن باید سیرها را بعد از شستن خوب خشک کنید تا هم از شل شدن آن جلوگیری کند و هم زود کپک نزند.
  • حریره سیر را باید داخل ظرف شیشه‌ای که درب آن محکم بسته می‌شود بریزید.
  • وقتی ظرف را از حریره پر کردید روی آن دو قاشق روغن بریزید تا روی سطح آن را کاملا بپوشاند و سپس در ظرف شیشه‌ای را ببندید و در یخچال فریزر نگهداری کنید.
  • نکته دیگری که در مورد ظرفی که حریره سیر را در آن می‌ریزید باید ذکر کنیم این است که ظرف مورد نظر باید خشک و تمیز باشد؛ چرا که وجود رطوبت در ظرف سبب می‌شود این حریره کپک بزند.
  • حریره سیر را تا یک سال می‌توان نگهداری کرد. اگر رنگ آن بعد از گذشت سه ماه در حد جزئی تغییر کرد، طبیعی است و جای نگرانی نیست.
  • اگر آن را به مقدار زیاد درست کردید، آن را داخل یک ظرف بزرگ قرار ندهید؛ بلکه در داخل ظرف‌های کوچک‌تر بریزید و بعد از تمام شدن هر ظرف، ظرف بعدی را شروع به استفاده کنید؛ چون هر بار که آن را از یخچال خارج می‌کنید و درب ظرف را باز و بسته می‌کنید رنگ حریره زودتر تغییر می‌کند.
  • برای تهیه آن بهتر است از دستگاه غذاساز یا بلندر استفاده کنید؛ اما اگر این دستگاه را در اختیار ندارید، می‌توانید سیر را رنده بزنید.
  • توصیه ما این است حریره سیر را زمانی تهیه کنید که سیر در بازار به مقدار فراوان موجود است و قیمت مناسبی دارد. با این کار می‌توانید تا یک سال حریره سیر داشته باشید و در انواع غذاها استفاده کنید.
  • اگر از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن کنجد در تهیه آن استفاده کنید حریره بهتری خواهید داشت؛ اما اگر این روغن‌ها را در اختیار نداشتید می‌توانید از سایر روغن‌های خوراکی استفاده کنید؛ ولی فراموش نکنید روغنی را مورد استفاده قرار دهید که بتواند دمای بالا را تحمل کند.

طرز تهیه حریره سیر

برای اینکه حریره سیر تهیه کنید به مواد خاصی نیاز است که عبارتند از:

  • سیر ۱ کیلو
  • روغن مایع یا کنجد یا زیتون ۱ لیوان
  • نمک ۱ ق غذا خوری

در تهیه آن باید از سیر خشک بهره ببرید؛ چرا که سیر تازه برای درست کردن آن مناسب نیست. برای تهیه آن طبق مراحل زیر پیش بروید‌:

مرحله اول

برای شروع، ابتدا سیرها را پوست می‌گیریم و سپس می‌شوییم. کمی صبر می‌کنیم تا آب اضافی آن خارج شود؛ سپس حبه‌های سیر را روی دستمال می‌گذاریم تا کاملا خشک شوند و آبی نماند. به علت اینکه وجود آب سبب می‌شوند حریره سیر شل شود و همچنین سبب کپک زدن آن در آینده شود.

مرحله دوم

سیرها را که خشک‌ کرده‌ایم در بلندر یا غذاساز می‌ریزیم و بعد از روشن کردن دستگاه، آن را میکس می‌کنیم. اگر دوست دارید می‌توانید سیرها رو کمی درشت‌تر خرد کنید یا بسته به سلیقه کاملا پوره‌ کنید.

مرحله سوم

بعد از اینکه سیر را خرد یا پوره کردیم به اندازه کافی نمک اضافه می‌کنیم. مقدار نمک باید به اندازه‌ای باشد که شور نشود و خوش‌نمک باشد ولی نباید نمک آن خیلی کم باشد چون حریره سیر چاشنی غذاها محسوب می‌شود و در حد یکی دو قاشق به غذا اضافه می‌شود و مقدار نمک زیاد آن در غذا چندان احساس نمی‌شود.

مرحله چهارم

بعد از اینکه به سیر نمک اضافه کردیم به آن روغن هم می‌افزاییم. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن کنجد گزینه مناسبی محسوب می‌شود. روغن را کم کم اضافه می‌کنیم. مقدار روغن مورد استفاده در آن باید به اندازه‌ای باشد که مواد را در دستگاه روان‌تر کند و مواد در دستگاه به راحتی حرکت کند و حالت حریری ایجاد شود. توجه داشته باشید که نباید روغن را به مقدار زیاد و یکباره بریزیم بلکه باید کم کم اضافه کنیم و هر بار که کمی از آن را به مواد دستگاه اضافه می‌کنیم، دستگاه را روشن کرده و تا جایی که بافت آن شبیه پوره شود به این کار ادامه می‌دهیم. وقتی مواد به غلظت دلخواه رسید آن را در ظرف‌های دربسته می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم.

طرز تهیه حریره سیر

دسته بندی های مرتبط : ادویه ترکیبی | ادویه غیر ترکیبی

حریره سیر و زنجبیل

حریره سیر و زنجبیل خواص زیادی دارد. مواد لازم آن عبارت است از:

  • سیر: نیم کیلو
  • زنجبیل: نیم کیلو
  • پودر زرد چوبه: قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان کافی

طرز تهیه آن هم به شرح زیر است:

مرحله اول

برای تهیه آن ابتدا سیرها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و کنار می‌گذاریم.

مرحله دوم

پوست زنجبیل تازه را می‌گیریم. برای گرفتن پوست زنجبیل تازه چاقو را روی سطح زنجبیل می‌کشیم و به آرامی پوست زنجبیل را جدا می‌کنیم.

مرحله سوم

بعد از اینکه همه زنجبیل‌ها را کاملا پوست گرفتیم، آنها را تمیز می‌شوییم و بعد از تکه تکه کردن خشک می‌کنیم.

مرحله چهارم

برای درست کردن حریره باید نصف سیر را در داخل مخلوط‌ کن بریزیم و نصف زنجبیل را هم اضافه کنیم. برای آماده کردن این حریره از آب استفاده نمی‌کنیم به همین دلیل برای اینکه به صورت خمیری در بیاید چند بار مخلوط کن را خاموش می‌کنیم و با قاشق مواد را به خوبی مخلوط می‌کنیم.

مرحله پنجم

بعد از اینکه مواد مورد نظر خرد شد و به علت فشرده شدن جای کمتری گرفت، بقیه سیر و زنجبیل را به مواد مخلوط شده می‌افزاییم و خوب مخلوط می‌کنیم تا مواد خمیری یک‌دستی به دست آید.

مرحله ششم

بعد از اینکه مواد به شکل خمیر در آمد و نرم شد پودر زردچوبه و روغن مایع را به مخلوط اضافه می‌کنیم. دلیل اضافه کردن پودر زردچوبه، داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضدکپک آن است. علاوه بر آن اضافه کردن زردچوبه، رنگ قشنگی به خمیر می‌دهد و کمک می‌کند در یخچال به خوبی نگهداری شود.

مرحله هفتم

بعد از اینکه خمیر مورد نظر کاملا مخلوط شد، خمیر را در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار می‌ریزیم و در یخچال قرار می‌دهیم. این خمیر تا ۶ ماه در یخچال بدون اینکه خراب شود، نگهداری می‌شود و قابل استفاده است.

حریره سیر و زنجبیل

سخن پایانی

حریره سیر را در بسیاری از غذاها استفاده می‌کنند. با استفاده از آن بدون اینکه در غذا سیر بریزیم عصاره سیر را در غذا احساس می‌کنیم. ما در مطلب امروز طرز تهیه آن را خدمت شما آموزش دادیم. اگر تمایل داشتید می‌توانید طبق مراحلی که ذکر کردیم آن را تهیه کنید؛ اما شاید از آن دسته از افراد باشید که به علت مشغله زیادی که دارید با کمبود وقت مواجه هستید و وقت ندارید تا آن را در منزل تهیه کنید و از طرفی دوست دارید آن را در غذاهایتان استفاده کنید. نگران نباشید شما می‌توانید از فروشگاه اینترنتی رزت فود این محصول باکیفیت را با قیمت مناسب سفارش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *