معرفی کامل انواع سبزی خشک به همراه خواص آنها در درمان بیماری‌ها

Types-of-dried-vegetables

انواع سبزی خشک می‌توانند علاوه بر اینکه در طعم‌دهی غذا‌ها کاربرد داشته باشند، می‌توانند برای درمان برخی بیماری‌ها نیز مفید واقع شوند؛ از این رو ما در رزت فود قصد داریم به معرفی کامل انواع سبزی خشک و خواص آنها در درمان بیماری‌ها بپردازیم؛ پس ما را تا پایان همراهی کنید.

سبزیجات خشک چه خواصی را دارا هستند؟

انواع سبزی خشک دارای خواص و فواید درمانی بسیار زیادی هستند. این سبزیجات با توجه به اینکه مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار زیادی را در خود جای داده‌اند، می‌توانند برای تامین انرژی بدن و تولید هورمون‌ها و تنظیم سیستم عصبی بسیار موثر باشند.

تمام این فواید را می‌توانیم به سبب ویتامین ب بسیار زیادی که در انواع سبزی خشک وجود دارد، بدانیم. اگر به فکر خرید سبزی خشک هستید بهتر است بدانید سبزیجات خشک سرشار از ویتامین e هستند؛ از این رو می‌توانند برای درمان خشکی پوست موثر واقع شوند و به رشد موها کمک فراوانی کنند.

رفع کم خونی، پیشگیری از پوکی استخوان، غلبه بر بیماری‌های قلبی، عروقی از جمله خواصی هستند که با مصرف سبزیجات خشک می‌توانید به آنها دست پیدا کنید.

مزایای استفاده از سبزی خشک نسبت به سبزی تازه

شاید برای برخی سوال باشد که استفاده از انواع سبزی خشک چه خاصیتی و چه مزایایی نسبت به مصرف سبزی تازه دارد؟ بهتر است بدانید از جمله مزایای که مصرف سبزی خشک نسبت به سبزی‌های تازه دارد موارد زیر هستند:

  • ماندگاری سبزی خشک با توجه به این که خشک است و بخش‌های اضافی آن حذف شده است نسبت به سبزی تازه بیشتر است.
  • تنوعی که در انواع سبزی خشک وجود دارد، در برابر سبزی‌های تازه بیشتر بوده و شما می‌توانید در هر فصلی از سال از این سبزی‌ها استفاده کنید.
  • ویتامین‌هایی که در سبزی تازه وجود دارد، در سبزی خشک هم هستند و بهتر است بدانید بدن خیلی راحت‌تر آنها را می‌تواند جذب کند.
  • استفاده از سبزی خشک بسیار راحت است و در زمان استفاده، دیگر نگران تمیز کردن آن نیستید.
  • سبزی‌های خشک همواره در دسترس بوده و می‌توانید به راحتی آنها را تهیه کنید.

 انواع سبزیجات خشک و فواید درمانی آنها

انواع سبزیجات خشک را می‌توانید به راحتی از طریق همین سایت تهیه کنید. اما بهتر است پیش از این که برای تهیه آنها اقدام کنید با برخی خواص درمانی هرکدام آشنا شوید:

سبزی خشک قلیه ماهی

به صورت متداول، سبزی خشک قلیه ماهی را برای غذای لذیذ جنوبی یعنی قلیه ماهی استفاده می‌کنند. شنبلیله و گشنیز سبزی‌هایی هستند که این سبزی خشک را تشکیل می‌دهند. سبزی خشک قلیه ماهی علاوه بر اینکه دارای عطر و بوی بسیار زیادی است، برای درمان برخی بیماری‌ها نیز موثر خواهد بود. از جمله فوایدی که در درمان بیماری‌ها می‌توانیم از این سبزی خشک انتظار داشته باشیم کاهش قند خون، بهبود جوش‌های دهان، آرام شدن درد، رفع صفرا و رقیق کردن خون است.

سبزی خشک شنبلیله

به صورت متداول از سبزی خشک شنبلیله برای خوش عطر و طعم کردن قورمه سبزی استفاده می‌شود. این سبزی با توجه به این که دارای ویتامین ب ۶، مس، منگنز، منیزیم و آهن است می‌تواند درمان برخی بیماری‌ها را بر عهده بگیرد. سبزی خشک شنبلیله خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند با ویروس‌هایی که در بدن هستند، بجنگد. اگر در اعضای خانواده شما فرد دیابتی وجود دارد، می‌توانید از این سبزی خشک به او بدهید و با مصرف مرتب آن کمک کنید که بیماری او برطرف شود. سبزی خشک شنبلیله می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند و برای افرادی که دچار سرماخوردگی هستند یا اینکه به یبوست دچار شدند، کمک کند تا این قبیل بیماری‌های آنها به راحتی برطرف شود.

سبزی خشک تره

تره یکی از سبزی‌هایی است که حتی می‌توان آن را به صورت خشک تهیه کرد و از خواصی که دارد، بهره برد. طبع گرم و خشکی داشته و سرشار از ویتامین سی و ای است. برای افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند پیشنهاد می‌کنیم که به صورت مرتب از تره خشک استفاده کنند. این سبزی می‌تواند کمک کند تا جوش‌های سر قرمز از بین بروند. افرادی که دارای سرفه‌های شدید هستند یا اینکه دچار سردرد می‌شوند، برای درمان این بیماری‌ها می‌توانند از تره خشک بهره بگیرند.

سبزی خشک شوید

Types-of-dried-vegetables 4

شوید با عطر و بوی فوق العاده‌ای که دارد، می‌تواند غذا‌ها را خیلی خوش‌طعم و لذیذتر کند؛ اما علاوه بر این کاربرد شما می‌توانید از سبزی خشک شوید برای کاهش کلسترول خون هم استفاده کنید. این سبزی ضد استفراغ بوده و می‌تواند به تقویت معده کمک شایانی داشته باشد. علاوه بر این می‌توانید برای جلوگیری از پوکی استخوان از سبزی خشک شوید هم استفاده کنید.

سبزی خشک نعناع

یکی از انواع سبزی خشک که طرفداران بسیار زیادی دارد، سبزی خشک نعنا است. این سبزی از طبع گرم و خشکی برخوردار بوده و برای از بین بردن چربی پوست بسیار مناسب است. اگر دچار سوء‌هاضمه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم از این سبزی خشک استفاده کنید. کاهش غلظت خون، رفع بوی بد دهان، رفع سکسکه و… از دیگر فواید درمانی این سبزی پر کاربرد است.

سبزی خشک جعفری

از انواع سبزی خشک می‌توانیم به سبزی خشک جعفری اشاره داشته باشیم. جعفری گیاهی بسیار معطر است که از آن برای لذیذ کردن بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. از جمله فواید درمانی سبزی خشک جعفری می‌توانیم به درمان یبوست آن اشاره کنیم. این سبزی دارای ویتامین‌های مختلف بوده که برای سلامت پوست بسیار موثر هستند. در صورتی که به عفونت مجاری ادراری مبتلا هستید، می‌توانید از سبزی خشک جعفری استفاده کنید.

سبزی خشک آش

Types-of-dried-vegetables 3

سبزی خشک آش یکی دیگر از انواع سبزی خشک است که همانطور که از نام آن پیداست، برای استفاده در آش از آن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه سبزی‌های مختلفی در سبزی خشک آش وجود دارند که شامل گشنیز، برگ چغندر، جعفری، تره و اسفناج است می‌توانیم بگوییم سرشار از ویتامین است. این ویتامین‌ها شامل منگنز ویتامین e پتاسیم منیزیم و… است. خاصیت آنتی اکسیدانی سبزی خشک آش نشأت گرفته از همین ویتامین‌هایی است که به صورت سرشار در آن وجود دارد. تقویت سیستم عصبی و زیباسازی پوست و مو از دیگر خواص درمانی سبزی خشک آش است.

سبزی خشک ترخون

سبزی خشک ترخون بسیار خوش عطر و بو است و در غذاهای مختلف از آن استفاده می‌شود. این سبزی با دارا بودن فواید بسیار زیادی که دارد توانسته نظر بیشتر افراد را به خود جلب کند. سبزی خشک ترخون دارای ویتامین‌های بسیاری همچون منگنز، کلسیم و منیزیم است؛ از همین رو برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید واقع می‌شود. سبزی ترخون دارای ویتامین c و e است. بدین ترتیب برای جوانسازی پوست و زیباسازی آن استفاده‌های فراوانی دارد.

سبزی خشک قورمه

از انواع سبزی خشک می‌توانیم به سبزی خشک قورمه اشاره داشته باشیم. سبزی خشک قورمه شامل شنبلیله، گشنیز، تره، اسفناج و شوید است. هر کدام از این سبزی‌ها به صورت جداگانه خواص مختلفی دارند و زمانی که با هم ترکیب شوند، سرشار از خاصیت خواهند بود. سبزی آش ریز مغذی‌های بسیار بالایی دارد و تسکین کننده درد است. این سبزی خشک برای دفع سنگ کلیه بسیار موثر است. اگر به فکر تقویت رشد مو‌های خود هستید به راحتی از این سبزی خشک نگذرید.

سبزی خشک مرزنجوش

Types-of-dried-vegetables 2

مرزنجوش یکی از گیاهانی است که بسیار قدیمی بوده و خواص دارویی بسیار زیادی از گل و برگ و روغن آن می‌توان به دست آورد. اما سبزی خشک مرزنجوش دارای فواید درمانی بسیار زیادی است. از این گیاه برای جلوگیری از آبریزش بینی، رفع سرماخوردگی، برطرف شدن انواع عفونت‌ها، درمان سرفه و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

سبزی خشک ریحان

اگر به دنبال یک معالجه‌گر کاملاً طبیعی برای درمان آنفولانزا و گلودرد هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از سبزی خشک ریحان است. شما می‌توانید علاوه بر درمان آنفولانزا و گلودرد از سبزی خشک ریحان برای درمان درد معده هم استفاده کنید. این سبزی می‌تواند یک معالجه‌گر بسیار خوب برای جوش‌ها باشد. از ریحان خشک برای سردرد، معالجه خارش‌های پوستی و حتی از بین بردن شوره سر استفاده می‌شود.

سبزی خشک اسفناج

  از انواع سبزی خشک می‌توانیم به سبزی خشک اسفناج اشاره داشته باشیم. در طب سنتی از اسفناج خشک به عنوان سبزی با طبع معتدل یاد می‌شود. از جمله خواص درمانی اسفناج خشک پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی است. اسفناج خشک می‌تواند از سلول‌های سیستم عصبی به خوبی مراقبت کند و به خاطر داشتن آنتی اکسیدان بسیار زیاد از چروک شدن پوست پیشگیری خواهد کرد.

پیازچه خشک

پیازچه خشک با دارا بودن مقادیر بسیار زیادی از فیبر موجب افزایش حرکات روده خواهد شد و این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا اسهال یا یبوست خود را برطرف کنید. پیازچه خشک دارای ویتامین c بسیار زیادی است و می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان بسیار مفید باشد. این سبزی خشک از اسهال پیشگیری می‌کند و می‌تواند عفونت‌های قارچی را نیز از بین ببرد. افرادی که از پیازچه خشک استفاده می‌کنند با کاهش اشتها روبرو خواهند شد.

رزماری خشک

Types-of-dried-vegetables 1

رزماری دارای طبعی گرم و خشک بوده و با توجه به این که عطر و بوی بسیار بی‌نظیری دارد از آن استفاده‌های فراوانی در غذا خواهد شد. برگ‌های خشک رزماری را شما می‌توانید به راحتی تهیه کنید و آنها را در غذاهای مختلف بکار بگیرید. از جمله خواص درمانی که رز ماری دارد این است که یک آنتی بیوتیک کاملاً طبیعی به شمار می‌آید و دارای آنتی اکسیدان فراوانی است. بر اساس مطالعاتی که روی رزماری صورت گرفته این گیاه می‌تواند از کبد به خوبی محافظت کند و ضد باکتری است.

میزان استفاده از سبزی خشک در غذاها

برای اینکه از سبزی‌های خشک در غذاهای مختلف استفاده کنید باید تجربه و سلیقه خود را حتماً در استفاده آن‌ها اعمال کنید. دقت داشته باشید که به صورت متداول اگر بخواهیم یک استاندارد کلی را برای شما در ارتباط با میزان سبزی خشک بیان کنیم به ازای هر نفر بین ۷ و ۸ گرم سبزی خشک را باید استفاده نمایید. البته به این موضوع هم توجه کنید که میزان استفاده از هر کدام از سبزی‌های خشک با توجه به نوع غذا و سلیقه‌ای که شما در پخت و پز دارید، متغیر خواهد بود.

چگونه از سبزی خشک نگهداری کنیم؟

شیوه نگهداری از انواع سبزی خشک اصلاً سخت نیست و مهمترین موضوع در نگهداری آن این است که در یک محفظه‌ای که کاملاً خشک است و هیچ نم و رطوبتی ندارد باید آنها را قرار دهید. برای این کار بهتر است از ظروف شیشه‌ای که دارای درب هستند، استفاده کنید. دقت داشته باشید که بهتر است شیشه‌های حاوی سبزی خشک را در محیط خشک و خنک بگذارید.

جمع بندی

انواع سبزی خشک را در این مطلب به شما معرفی کردیم. با توجه به اینکه هر نوع سبزی خشک دارای خواص درمانی مختلفی است به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه از هر کدام آنها استفاده کنید، حتماً اطلاعاتی در ارتباط با ارزش غذایی هر کدام به دست آورید. با توجه به این موضوع می‌توانید بهترین نوع را که برای شما و خانواده‌تان مفید است را مورد استفاده قرار دهید. برای تهیه هر کدام از سبزی خشک‌هایی که در این مطلب از آنها یاد شد، می‌توانید از طریق سایت رزت فود اقدام کنید.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *