ترکیبات و طرز تهیه سبزی خشک آش رشته

آش رشته یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که میتوان آن را با سبزی خشک تهیه کرد، اما دستور پخت های بسیار متنوعی دارد ولی در تمام آش رشته ها حتما باید از سبزی ، حبوبات ، رشته آش ، سیر داغ ، پیاز داغ ، نعنا داغ و کشک استفاده شود. در برخی از دستورها مقداری از کشک را در انتهای پخت به آش اضافه می کنند و در برخی دیگر فقط برای تزئین روی آش از آن استفاده می کنند.

در نقاط مختلف ایران برای تهیه آش رشته از سبزیجات مختلفی استفاده می شه، اما به صورت کلی از سبزیجات زیر در ترکیب اون استفاده می کنند:

  • تره
  • جعفری
  • گشنیز
  • اسفناج

البته گاهی اوقات غیر از این چهار سبزی سبزیجات دیگه ای مانند شوید و نعناع هم اضافه می شود. در بسیاری از نقاط برای خوش طعم تر شدن مقدار نعناع اون رو بیشتر می کنند.

تره دارای خواص زیادی برای کاهش وزن، تسکین درد مفاصل، نقرس، رفع یبوست و مشکلات ناشی از سوءهاضمه است و مصرف اون به درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی هم کمک می‌کند، سبزی جعفری هم دارای ترکیباتی است که خاصیت دفاع از بدن در برابر سرطان ها را دارد و سیستم ایمنی بدن رو تقویت می‌کند. این گیاه علاوه بر مواد معدنی شامل آهن، کلسیم و پتاسیم، دارای ویتامین‌های K، C  و A هم بوده و منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم هست.

سبزی گشنیز هم آفت های دهانی را رفع کرده است و در تسکین درد دهان نقش موثری دارد. این گیاه از ترش شدن غذا در معده جلوگیری کرده و درد معده ناشی از صفرا رو تا حد زیادی پایین می آورد. اسفناج هم منبع غنی از ویتامین B3 بوده و یکی از مهم‌ترین داروها برای برطرف کردن بیماری پلاگره مفید است. این سبزی دارای مقدار زیادی لسیتین، کلروفیل، اسید اگزالیک، ید، آهن، اسید آرسنیک و کاروتن است که برای پایین آوردن تب بسیار مفید است.

طرز تهیه آش با سبزی خشک

ابتدا نخود و لوبیا چیتی رو از شب قبل در آب خیس کنید و تلاش کنید چند بار آبش را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. بعد یک قابلمه بزرگ رو برای پخت انتخاب کرده و نخود و لوبیای خیس خورده را به همراه ۵ لیوان آب داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که حرارت زیر قابلمه رو زیاد بگذارید تا آب داخل آن به جوش بیاید، بعد آن را ملایم کنید تا نخود و لوبیا نیم پز شوند.

پس از نرم شدن حدودی نخود و لوبیا، عدسهایتان را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید حبوبات به خوبی پخته شود، در مرحله بعد پیازها و سیرها رو به صورتی نگینی خورد کرده و با میزان مناسبی روغن در یک ماهیتابه تفت دهید تا سبک شده و رنگشان تغییر کرده یا به اصطلاح طلایی شوند. ۱ ساعت که از ریختن عدس در قابلمه گذشت نیمی از سیر و پیاز سرخ شده رو درون قابلمه بریزید.

می توانید نصف سیر و پیاز سرخ شده رو برای تزیین آش کنار بگذارید. بعد از اضافه کردن سیر و پیاز سرخ شده سبزی های خشک آش رو کاملا خورد کرده و به قابلمه اضافه کنید. نیازی نیست درب قابلمه را کامل بگذارید، چون ممکن است باعث بد رنگ شدن سبزی های آش شود. می توانید سبزی ها رو از قبل به مدت چند ساعت در آب خیس کنید، یا اگر عجله دارید به مدت نیم ساعت داخل آب بگذارید، البته به همان صورت خشک هم می توانید به غذا اضافه ش کنید.

در این مرحله حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد تا مواد آش به خوبی پخته شود. وقتی که مشاهده کردید که مواد آش کاملا پخته شدن رشته آش را به قابلمه تان اضافه کنید. بعد از اضافه کردن رشته ها، بگذارید بیست دقیقه بگذرد و سپس کشک را به آش اضافه کنید، در نهایت نمک و فلفل رو به آن اضافه اضافه کرده و بگذارید جا بیفتد.

چگونه برای آش سبزی خشک تهیه کنیم؟

اگه به صورت خشک سبزی رو از بیرون می خرین دیگه نیازی به خشک کردن سبزی ندارین ولی برای تهیه و خشک کردن سبزی آش تره، جعفری و گشنیز و اسفناج رو کاملا تمیز کنین، سپس اونا رو شسته و خشک کنین. برای تهیه 50 گرم سبزی خشک، تقریبا یک کیلوگرم سبزی تازه نیاز دارین. یادتون باشه سبزی ها رو مدت زیادی داخل آب نذارین، چون املاح، ویتامین ها و مواد مغذی اون از بین می ره.

سبزی ها رو روی صافی بذارین تا آبشون کشیده بشه، بعد به میزانی که فک می کنین مناسبه اونا رو خورد کنین. سبزی های خرد شده رو روی یک دستمال یا پارچه تمیز ریخته و به دور از نور مستقیم خورشید در مقابل جریان هوا قرار بدین تا خشک بشه. نور خورشید باعث زرد شدن و از بین رفتن ویتامین های موجود در سبزی می شه.

می تونین سبزی ها رو در خانه روی میز یا دستمال پهن کرده و یک توری تمیز روی اون بکشین و از باد پنکه برای خشک کردنشون استفاده کنین. البته بعضی ها بعد از خورد کردن اونا رو داخل مایکروفر میذارن و خشک می کنن. بعد از خشک شدن کامل، سبزی ها رو داخل یک کیسه پارچه ای قرار بدین و در جایی خشک و خنک و به دور از نور نگه دارین. اگه سبزی هاتون رو به روش درست خشک و نگهداری کنین تا یکسال قابل استفاده هستند. همچنین از خرید عمده ادویه برای لذیذتر کردن غذایتان غافل نشوید.

جمع بندی

برای تهیه سبزی خشک آش رشته بهتر است به مواردی که ذکر شد توجه کنید تا بتوانید غذایی خوشمزه تهیه کنید.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *