ترکیبات و طرز تهیه سبزی خشک دلمه

جالب است بدانید که این خوراک خوشمزه علاوه بر ایران در سایر کشور های همسایه و همین طور در آسیای مرکزی نیز طبخ می شود. انواع و اقسام دلمه ها با چاشنی های مختلفی وجود دارند. به طور کلی ویژگی مشترک دلمه ها این است که درون انواع و اقسام سبزیجات و سبزی خشک را با مواد گوشتی و سبزی تازه پر می کنند. دلمه ها را می توان در انواع و اقسام سس های مختلف طعم دار کنید. می توانید مواد تهیه شده را در انواع و اقسام سبزیجات بریزید.

دلمه

دلمه یک غذای ترکیبی است که از ترکیب برنج، لپه، گوشت چرخ کرده، سبزیجات و ادویه های معطر تهیه می شه. به این ترتیب که مواد گفته شده رو باهم مخلوط کرده و داخل برگ مو، برگ اسفناج، فلفل دلمه ای، بادمجان و گوجه می ریزن و بعد از اضافه کردن مقداری آب می ذارن به مدت یک تا دو ساعت با حرارت ملایم بپزد.

این غذا یکی از غذاهای معروف کشور ماست که به دلیل طعم خوشمزه ش در مجالس، میهمانی ها و سفره های ایرانی جایگاه ویژه ای داره. البته همونطور که در بالا هم گفتیم، این غذا در اغلب کشورهای خاورمیانه هم تهیه و سرو می شه. دلمه رو بیشتر از برگ درخت انگور درست می کنن. ولی بر طبق ذائقه استفاده از فلفل دلمه ای، برگ کلم، سیب زمینی، بادمجان یا گوجه فرنگی هم رواج پیدا کرده است.

ترکیبات سبزی خشک دلمه

سبزیجاتی که در سبزی دلمه خشک به کار می روند، شش سبزی از جمله جعفری، شوید، تره، مرزه، ترخون و نعناع هستند. البته با توجه به سلیقه، ذائقه و تنوع وجود سبزیجات در نقاط مختلف ممکنه نسبت بعضی از سبزی ها متفاوت باشد. اگه قصد دارید که یک کیلوگرم سبزی خشک دلمه داشته باشید می‌تونید به نسبت زیر اونا رو مخلوط کنید:

  • جعفری ۳۰۰ گرم
  • مرزه ۱۰۰ گرم
  • تره ۲۰۰ گرم
  • شوید ۱۰۰ گرم
  • نعناع ۱۰۰ گرم
  • ترخون ۱۰۰ گرم
  • پیازچه ۱۰۰ گرم

چطور دلمه با سبزی خشک تهیه کنیم؟

معمولاً برای تهیه دلمه از روز قبل برنج و لپه را خیس می کنند تا نرم بشود. بعد از گذشت یک روز اونا رو نیم کوب می کنند و به همراه گوشت چرخ کرده و پیاز خورد شده در ماهی تابه تفت می دهند. بعد از تفت دادن برنج و لپه، سبزی خشک دلمه رو به مواد اضافه می کننند. شما می توانید سبزی خشک هاتون رو به مدت 3 ساعت در آب جوش خیس کنید تا بافت تازه ی سبزی ها برگردد. اما اگه عجله دارید و وقت کمی دارید، می توانید به همان صورت خشک اونا رو استفاده کنید.

بعد از آن که رنگ گوشت ها کمی تغییر کرد و تشخیص داید مایه اصلی دلمه آماده شده است، آنها را فلفل دلمه ای، بادمجان، گوجه و در برگ انگوری که از قبل در آب جوشانده میشود. البته سعی کنید در یک قابلمه دلمه ها را جوری بگذارید که میانشان فضای خالی وجود نداشته باشد. بعد از اتمام پیچاندن دلمه ها، با توجه به سلیقه تان سسی از آبلیمو و شکر یا سرکه و شیره تهیه کنید و روی دلمه ها بریزید. بعد با شعله کم بگذارید به مدت تقریباً 2 ساعت بپزد.

انواع دلمه با سبزی خشک

در صورت در دسترس نبودن سبزی تازه در ازای هر ۱۰۰ گرم سبزی تازه از ۱۰ گرم سبزی خشک استفاده کنید. سبزی خشک را ابتدا ۲ ساعت در آب به خوبی بخیسانید و پس از آب کشی با سایر سبزی ها مخلوط کنید. در زیر به 3 مورد از انواع دلمه میپردازیم.

1. سبزی دلمه برگ مو

سبزی دلمه برگ مو شامل پیازچه، گشنیز، شوید،تره و مرزه می باشد. در این دلمه نباید ریحان بریزید. البته در برخی شهرها از سبزی های متنوع تری برای تهیه دلمه برگ مو استفاده می شود، مثلا در شهرهای شمالی به سبزی دلمه چوچاق و خالواش نیز اضافه می کنند، که شما هم به سلیقه خود می توانید از سبزیجات محلی شهر خود استفاده کنید.

2. سبزی دلمه فلفل دلمه ای

برای دلمه فلفل دلمه ای از سبزی های تره، جعفری، شوید، ریحان، مرزه ، ترخان و نعناع استفاده کنید.

می توانید مواد دلمه را بدون گوشت و به شکل کاملا گیاهی تهیه کنید.

می توانید گوشت و سویا را با هم درون دلمه بریزید.

می توانید به جای گوشت از انواع مرغ و ماکیان نیز استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید سس دلمه را با کمی شکر شیرین کنید.

اگر می خواهید کمی سرکه به عنوان چاشنی در دلمه بریزید آن را در انتها و بعد از پخت اضافه کنید. سرکه می تواند باعث نپختن دلمه شود.

برای دلمه برگ مو از برگ های جوان و تازه استفاده کنید.

برگ های مناسب برای دلمه بهتر است به اندازه کف دست باشند.

برگ های دلمه را ابتدا به خوبی بشویی و سپس به مدت چند دقیقه در آب جوش قرار دهید تا کمی نرم شود و بتوانید راحت تر آن را بپیچید.

هنگام پر کردن دلمه برگ مو باید برگ ها را از پشت روی بشقاب پهن کرده و روی پشتش مواد بریزید و بپیچید. به شکلی که آوند های برگ به داخل باشد.

بعد از چیدن دلمه های برگ مو در قابلمه حتما رویش یک بشقابسنگین قرار دهید.

سبزی دلمه بادمجان

سبزی دلمه بادمجان شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، ریحان، پیازچه، نعناع، ترخون و مرزه است. برای پختن غذایی لذیذ بهتر است از ادویه های ایرانی استفاده کنیم که خرید عمده ادویه و داشتن آنها برای طولانی مدت ایده مناسبی است.

جمع بندی

یکی از مهمترین موارد استفاده از سبزی خشک، استفاده از سبزی خشک دلمه است که برای ایرانیان بسیار دلپذیر و خاطره انگیز است.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *