ترکیبات و طرز تهیه سبزی خشک پلو

سبزی خشک پلو همانطور که از نام آن مشخص است برای درست کردن سبزی پلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اینکه این سبزی خشک از چه سبزی‌هایی ترکیب شده است و چگونه می‌تواند عطر و طعم فوق‌العاده‌ای را به پلو‌های ساده ما بدهد، رازی است که قصد داریم امروز آن را با شما در میان بگذاریم؛ پس ما را تا پایان همراهی کنید.

ترکیبات سبزی خشک پلو

سبزی خشک پلو شامل چند سبزی خوش عطر و طعم است. برای اینکه بتوانید یک سبزی پلو خوشمزه را آماده کنید لازم است تا از سبزی خشک استفاده فرمایید. ترکیباتی که در سبزی خشک پلو هست شامل: جعفری، تره، گیشنیز، شوید و کمی شنبلیله است. ترکیب کردن این سبزی‌ها یک طعم بسیار بی‌نظیر را به وجود خواهد آورد.

از این سبزی علاوه بر ایرانی‌ها کشورهای اطراف هم استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که سبزی پلو را می‌توان هم به صورت خشک و هم به صورت تازه مورد استفاده قرار داد. البته با توجه به اینکه همیشه نمی‌توان آن را به صورت تازه در دسترس داشت، بهترین نوع آن را می‌توانیم خشک بدانیم؛ زیرا همیشه در اختیار ما است و دیگر لازم نیست برای هر بار استفاده آن را تمیز کنید.

ارزش غذایی سبزی خشک پلو

سبزیجاتی که در سبزی پلو وجود دارند مانند دیگر سبزیجات از خواص بسیار زیادی برخوردار هستند. این سبزیجات سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های a، b ،c و آنتی اکسیدان‌ها هستند. اگر بخواهید به قند خون و فشار خون نرمال برسید، بهترین گزینه برای شما استفاده از این سبزی‌ها در پلو است.

برخی از افراد علاوه بر سبزی‌هایی که در سبزی پلو نام بردیم، از سیر هم در ترکیب سبزی پلو استفاده می‌کنند که این امر موجب شده آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی به وجود آید. از جمله مهمترین خواص سبزی پلو موارد زیر هستند:

  • کاهش فشار خون
  • پیشگیری از سرطان
  • کنترل دیابت
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی
  • کاهش کلسترول خون

طرز تهیه سبزی خشک پلو

اگر به این فکر افتاده‌اید که خود شما سبزی خشک سبزی پلو را آماده کنید لازم است تا مواد زیر را آماده کنید. این میزان برای درست کردن ۴۰۰ گرم سبزی سبزی پلو هست:

  • جعفری به اندازه ۱۰۰ گرم
  • تره به اندازه ۱۰۰ گرم
  • شنبلیله به اندازه یک شاخه
  • سیر تازه به اندازه یک بوته
  • گشنیز به اندازه ۱۰۰ گرم
  • شوید به اندازه ۱۰۰ گرم

پس از اینکه سبزی‌های نامبرده را آماده کردید آنها را پاک کنید و حسابی بشویید. ترکیب سبزی در سبزی پلو باید به اندازه باشد و اگر این تناسب رعایت نشود، طعم و مزه خوبی به غذای شما نمی‌دهد. پس از اینکه مواد را شستید آنها را با توجه به سلیقه خود خرد کنید و در جلوی آفتاب قرار داده تا خشک شود دقت کنید که در معرض نور مستقیم افتاب نگذارید، زیرا موجب زرد شدن سبزی خواهد شد.

منظور از جلوی آفتاب قرار دادن این است که در معرض هوای ازاد بگذارید. البته می‌توانید از دستگاه‌های سبزی خشک کن هم برای خشک کردن این سبزی استفاده کنید.

مزایای استفاده از سبزی خشک پلو

استفاده از سبزی خشک پلو دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

  • نگهداری سبزی پلویی خشک اصلا کار سختی نیست و می‌توانید به راحتی آنها را در کابینت قرار دهید.
  • سبزی خشک را حتی می‌توانید در زمان مسافرت و تفریح هم با خود همراه داشته باشید و هر زمانی که می‌خواهید غذای لذیذی را تهیه کنید.
  • شما می‌توانید سبزی خشک را نگهداری کنید بدون اینکه ترسی از خراب شدن آن داشته باشید.
  • برای درست کردن پلو دیگر احتیاجی به خرد کردن سبزی تازه ندارید و به راحتی می‌توانید از همین سبزی خشک که خواص سبزی تازه را نیز دارد استفاده کنید.

طرز تهیه پلو با سبزی خشک

سبزی پلو یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار است که بیشتر ایرانی‌ها آن را با ماهی یا گوشت سرو می‌کنند. سبزی پلو طعم بسیار لذیذی دارد و از این رو باب طبع و سلیقه بیشتر افراد است. برای این که یک سبزی پلویی خوش طعم داشته باشید می‌توانید از رسپی زیر استفاده کنید:

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با سبزی خشک

  • سبزی پلویی خشک یک پیمانه
  • روغن  و نمک به میزان کافی
  • برنج دو پیمانه
  • سیر تازه یک بوته
  • سیب زمینی برای ته دیگ

طرز تهیه

ابتدا لازم است برنج را در آب و نمک به مدت ۲ تا ۳ ساعت بگذارید تا خیس بخورد. سپس ۴ پیمانه آب روی گاز قرار داده و برنجی که خیس خورده را در آب جوش بریزید. سبزی خشکی را که در اختیار دارید در یک کاسه آب جوش به مدت نیم ساعت قرار دهید تا به صورت کامل خیس بخورد. پس از این که احساس کردید برنج کمی نرم شد آن را از روی حرارت بردارید و آبکش کنید. کف قابلمه را کمی آب و روغن بریزید و سیب زمینی‌هایی که حلقه حلقه کرده‌اید ته قابلمه بچینید.

 سپس یک لایه برنج روی سیب زمینی‌ها ریخته و کمی از سبزی که دارید روی آن بریزید. به همین ترتیب لایه لایه پیش بروید تا زمانی که موادی که در اختیار دارید تمام شود و سپس درب قابلمه را ببندید و شعله را کمی زیاد کنید تا قابلمه بخار بگیرد. پس از اینکه قابلمه بخار گرفت شعله را کم کنید و از دم کنی روی درب قابلمه استفاده کنید تا برنج به خوبی دم بکشد.

پس از اینکه برنج دم کشید و آماده شد می‌توانید به اندازه‌ای که مایل هستید روی آن روغن داغ بریزید. بعد از اینکه روغن را ریختید بلافاصله درب قابلمه را بسته و اجازه دهید کمی بگذرد و پس از آن برنج را سرو کنید.

 سبزی پلو را می‌توانید همراه با مرغ، گوشت قرمز، ماهی یا حتی کوکوی سبزی استفاده کنید. اگر می‌خواهید سبزی پلویی شما جلوه زیبایی داشته باشد، آن را با کمی زعفران دم کرده و خلال بادام تزیین کنید.

نکاتی برای تهیه سبزی پلو

اگر می‌خواهید سبزی پلویی که با سبزی خشک درست می‌کنید بسیار خوشمزه شود، پس بهتر است نکات زیر را انجام دهید:

  • برنج سبزی پلو را کمی زنده آبکش کنید؛ زیرا پس از اینکه سبزی لابلای برنج می‌ریزید کمی آب پس می‌دهد و برنج اگر خیلی جوش بخورد خیلی نرم می‌شود و به عبارتی شفته خواهد شد.
  • می‌توانید به برنجی که درحال جوش از کمی زردچوبه اضافه کنید تا پلوی شما خوش رنگ شود.
  • اگر می‌خواهید سبزی‌پلویتان عطر بهتری داشته باشد از سیر تازه و برگ‌های سبز آن استفاده کنید.

سبزی خشک پلو را از کجا تهیه کنیم؟

تهیه سبزی خشک پلو خیلی راحت و بدون هیچ دردسری از طریق سایت رزت فود امکان پذیر است. تنها کافی است وارد سایت شده و محصول مورد نظر خود را به ثبت برسانید. برای این کار حجم‌های مختلفی قرار داده شده و شما بر اساس نیاز خود حجم لازم را انتخاب کنید. پس از ثبت سفارش همکاران ما بسته مورد نظر شما را در سریع‌ترین زمان ممکن ارسال خواهند کرد.

جمع بندی

سبزی خشک پلو یکی از بهترین سبزی‌های است که وجود آن در هر خانه‌ای ضروری است. در این مطلب سعی کردیم علاوه بر خواصی که سبزی خشک پلو دارد شما را با شیوه تهیه آن و حتی شیوه درست کردن سبزی پلو هم آشنا کنیم. سبزی پلو دارای ویتامین‌های بسیار فراوانی است که می‌توان از آنها بهره برد و به سلامتی خود توجه داشت. برای تهیه این سبزی می‌توانید همین الان از طریق سایت اقدام کنید.

0/5 ( 0 نظر )
bamdad
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *