طرز تهیه سبزی پلو با ماهی برای عید

سبزی پلو با ماهی

ایرانیان برای جشن های سال نو (نوروز) و شب های یلدا که سنتی دیرینه است، خانواده های ایرانی در این شبا معمولا از غذای بسیار خوشمزه سپزی پلو با ماهی سرو میکنند.

سبزی پلو با ماهی را معمولا با ماهی سفید دریای شمال ایران خزر سرو میکنند، در بعضی از مواقع کناره سبزی پلو با ماهی، از ماهی سفید دودی شده سرو میشود.

در شمال ایران سبزی پلو با ماهی سرخ شده را با لیموی ترش و زعفران سرو می شود و درحالی که در شمال کشور با تغییر نوع ماهی پر شده با سبزیجات معطر و محلی پخته شده سرو میکنند.

 سبزی پلو با ماهی
سبزی پلو با ماهی

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی

مواد لازم مقدار لازم
ماهی سفید یا جنوب 1 عدد متوسط
برنج ترجیحا ایرانی و کته 2 پیمانه
سبزی (تره، گشنیز، جعفری،شوید) 1 لیوان یا 80 گرم
پیاز 1 عدد بزرگ
لیمو ترش تازه 1 عدد
کره 50 گرم
زعفران 3 قاشق غذاخوری
سیر 4 حبه
زرد چوبه 1 قاشق چایخوری
پودر سیر 1 قاشق چایخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم
پودر گشنیز 1 قاشق چایخوری
روغن زیتون یا روغن موجود 2 قاشق غذاخوری
آرد 3 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی

ابتدا برنج را با یک و نیم قاشق نمک خیس کرده و میزاریم تا 3 ساعت قشنگ خیس بخورد، بعد ماهی را به چند قسمت مساوی تکه می کنیم معمولا به سه قسمت در می آوریم و بعدش ماهی را کامل میشوریم و میزاریم تا خشک شود، در ادامه ماهی را در یک ظرف مناسب کمی گود برای مزه دار کردن گوشت ماهی میگذاریم.

یک عدد پیاز نسبتاً بزرگ را پوست میکنیم بعد آن را شسته و در رنده ریز میکنیم، آب پیاز را با کمک یک آبکش کوچک ریز میگیریم و به ماهی اضافه میکنیم بعد از پیاز آب یک عدد لیمو ترش تازه را خوب میچکونیم به ماهی تا طعم بهتری بگیرد.

غذای خوشمزه سبزی پلو با ماهی
غذای خوشمزه سبزی پلو با ماهی

حالا ادویه های مورد نظر که شامل (پودر گشنیز، نمک، پودرسیر،فلفل سیاه و زردچوبه) می باشد را به موادمان اضافه میکنیم.

برای تهیه ادویه های بالامیتوانید در این صفحه خرید عمده ادویه تهیه کنید.

زعفران را با کمی آب جوش دم کرده و غلیظ شده را نیز به موادمان اضافه میکنیم.

دو قاشق روغن زیتون یا هر روغنی که دارید را به مواد ماهی اضافه میکنیم و همه مواد را با هم ترکیب میکنیم و روی ماهی میریزیم تا کامل به خورد ماهی برود.

روی ظرفی که ماهی درونش است را سلفون میکشیم و میذاریم تا حدود یک ساعت درون یخچالمان بماند تا مواد کامل به خورد ماهی برود.

برنج را در یک قابلمه که اندازه آن نسبت به مواد خود است آب میریزیم و مبگذاریم تا بجوشد، بعد از اینکه آب جوش اومد، آب برنجی که خیس کردیم را میگیریم و برنج را تو آب جوش میریزیم.

حالا سبزیهای سبزی پلو را که درونش جعفری، تره، شوید، گشنیز هست را پاک میکنیم و آن را ریز ریز خرد میکنیم. باید کمی سبزی شوید را بیشتر بریزیم. در ادامه 4 حبه سیر را ریز رنده میکنیم و به سبزی های خرد شده مان اضافه میکنیم.

بعد از اینکه کمی آب جوش درون برنج ماند سپس سبزی ها و سیر را به برنج اضافه میکنیم و بهم میزنیم تا تمام مواد با هم ترکیب شوند، بعد اجازه میدهیم تا برنج به حالت نیم پز در بیاید.

بعد از گذشت زمان حدوداً 15 دقیقه برنج را آبکشی میکنیم. کمی روغن انتهای قابلمه برنج مریزیم و میزاریم تا کمی روغن گرم شود. تهه قابلمه هم میتوانید سیب زمینی بگذارید و هم نون دلخواه که ته دیگ به شما بدهد.

برنج آبکش شده را تو قابلمه میریزیم و روی حرارت قرار میدهیم. برای خوش طعم و رنگ کردن برنج کمی از زعفران دم کرده را لابه لای برنج میریزیم، اطراف برنج را خالی کنید رو به وسط برنج میریزیم و با کمک ته کفگیر چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید.

نیمی از لیوان را آب را میکنیم و اطراف برنج میریزیم و درب قابلمه را با دم کنی میزاریم تا برنج بخار پز شود، کره به مقدار لازم خرد میکنیم و روی برنج میزاریم (بعضی ها که کره دوست ندارند میتوانند این کار را نکنن) بعد برنج را حدود 40 دقیقه میزاریم دم کند.

3 قاشق غذاخوری آرد را در ظرفی تخت یا سینی بریزید و مقداری ادویه (فلفل سیاه، پودر زردچوبه، نمک، ادویه) به آرد اضافه میکنیم و هم بزنید تا یکدست صاف شود.

ماهی هایی را از یخچال در می آوریم و روی آرد میغلطانیم و بعد آرد را از روی آن میتکانیم بعد در یک مایتابه مناسب ماهی های طعم دار شده را با روغن مناسب سرخ میکنیم.

0/5 ( 0 نظر )
مرادی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *